Kraljevstvo Benin (današnja severna Nigerija) je jedno od najstarijih kraljevstava u podsaharskoj Africi. Prema sačuvanim izvorima (koji se oslanjaju isključivo na usmenu tradiciju) zemljom je vladao Kralj ili Oba, poštovan kao Bog Neba. Oba je imao božansku prirodu i njegov život je bio sakriven od ljudi; napuštao je palatu samo u svečanim prilikama, a za one koji bi govorili da Oba radi isto što i obični ljudi (npr. jede, spava, ili čak umire) bila je propisana smrtna kazna. Verovalo se takodje da Oba poseduje magične moći.
Umetnička galerija kulturnog nasleđa u Aruši (Arusha Cultural Heritage Center, Tanzania) je jedna od najvećih umetničkih galerija u Africi.
U galeriji se nalazi više od 1.500 raznovrsnih eksponata tradicionalne i savremene umetnost i umetničkih predmeta iz cele Afrike kao i iz svih 120 plemena Tanzanije. Pored galerijskih i umetničkih eksponata u galeriji se može videti i poseban, plavi dijamant Tanzanije – Tanzanit.
Spoljašnji izgled galerije je inspirisan tradicionalnim Afričkim predmetima – bubnjevima, štitom i kopljem – i ima snažnu simboliku.
Koplje predstavlja opstanak i snagu, muževnost, ponos i prestiž. Štit predstavlja sklonište, zaštitu, hrabrost i identitet. Bubanj je simbol materinstva i društva/zajednice, a takodje i sredstvo komunikacije i proslava koje povezuju zajednicu. Zajedno, ovi predmeti simbolizuju glavno poslanstvo Galerije – da predstavlja, komunicira i slavi Afričko kulturno nasledje.
https://truetanzania.com/location_page/1655856028781×678860449889910800
Masai
Jedan od najvećih predmeta od ebonovine na svetu, ako ne i najveći. Ova rezbarija je napravljena (tj. izklesana) iz jednog komada drveta. Umetniku je bilo potrebno 14 god. da napravi ovu skulpturu. Tema je Masai tradicija prema kojoj Masai ratnik mora da ubije lava da dokaže svoju muškost tako da može da se oženi. Država je ovaj običaj zabranila tek pre 30 godina.
Kamerun
Ovaj presto od bronze (19-20 vek) je napravljen metodom/tehnikom livenog voska koja je na žalost izgubljena. Figure su postavljene u 4 reda tako da simbolički i bukvalno (struktura predmeta) pružaju podršku Kralju. Figure u rukama drže različite predmete kao što su; muzički instrumenti, posude za čaj (čajnik), predmeti koji podsećaju na lule (možda za čaj ili za duvan). Velika figura u pozadini je možda sam Kralj ili jedan od predaka koji kao i manje figure takodje podržava Kralja.
https://www.101lasttribes.com/countries/cameroon.html
Kraljevska stolica od perli, narod Bamileke, Kamerun (19-20 vek)
Veliki broj školjki na ovom predmetu ukazuje na to da je, kao predmet prestiža, bio namenjen nekoj važnoj osobi. Figura je izradjena u tipičnom Bamileke stilu – velika glava i izražajne, upadljive oči. Stolica (Presto) je već sama po sebi simbol vladarskog autoriteta, a takodje sadrži i simbole kraljevske moći kao što su slon, leopard ili bik. Upotreba ovih simbola u umetnosti je bila dozvoljena samo za kralja i aristokratiju.
Fali Lutka Plodnosti od perli
U Kamerunu, kada se mladi muški član plemena Fali veri, on napravi lutku od drveta i ukrasi je kosom, perlama i drugim sitnim predmetima. Zatim lutku da svojoj verenici koja je nosi na ledjima u košari za bebe. Lutka je simbol njihovog braka, odanosti i predstavlja njihovo buduće dete. Muškarac takodje da lutki i pol koji želi za svoje dete. Mlada žena nosi figuru sve vreme do rodjenja deteta. Kada se dete rodi, mladi roditelji pažljivo pospreme lutku.
Etiopija
Etiopska crkva je najveća orijentalna pravoslavna crkva, i predstavlja jednu od njenih najstarijih grana.
Etiopska pravoslavna crkva je jedna od retkih hrišćanskih crkava u podsaharskoj Africi koja je nastala pre evropske kolonizacije kontinenta, i datira još od prihvatanja hrišćanstva od strane Kraljevine Aksum 330. godine.
Etiopska pravoslavna crkva veruje da Isus Hrist ima jednu prirodu koja je isključivo božanska, umesto dve koje su i božanske i ljudske.
Etiopski krstovi (“etiopski krst” ili “aksumski krst”) su skoro uvek napravljeni od složene rešetke. Isprepletena rešetka predstavlja večni život.
Krstovi poput ovog su dokaz duge istorije hrišćanstva u Etiopiji. Ovi pojedinačni koptski krstovi su od mesinga i napravljeni su u različitim stilovima, dimenzijama i veličinama. Mogu se iseći od raznih metala – srebra, gvožđa, zlata i mesinga – i izlivati posebnom metodom voska koja je danas izgubljena. Neki etiopski krstovi su napravljeni od drveta. Dizajni se razlikuju u zavisnosti od regiona iz kojih dolaze, a krstovi se uglavnom nazivaju po gradovima i pokrajinama u kojima se prave. Male krstove nose muškarci i žene kao prsni ili vratni privezak. Više od 1.600 godina Etiopljani su nosili ovratne krstove.
Krst na slici je ručni krst. Šuplja rolasta osnova na ovakvim krstovima korišćena je za postavljanje krsta na drveni stub kako bi se krstovi lakše držali tokom procesije ili da bi se istakli na oltarima.
https://www.ethiopianorthodox.org/
Kongo
https://www.britannica.com/place/Democratic-Republic-of-the-Congo/History
Kolonizacija podsaharske Afrike nije (barem ne u meri kao što je to bio slučaj u drugim delovima sveta) uticala na korenitu promenu tradicionalnih verovanja i kulture.
Plemena centralne Afrike, poštovala su panteon duhova “spirits” koji su bili deo kako fizičkog (gornjeg) tako i duhovnog (donjeg sveta).
Na centralnoj slici je Nkish figura plemena Songye iz države Kongo. Imala je namenu da pojedincu pomogne u različitim tegobama kao što su neplodnost, bolest i sl. Nkish figure je “prepisivao” vrač ili Nganga za tačno odredjenu osobu. Figura je mogla da se koristi sve dok se držala u ruci. Nakon toga je bila ili prodana ili bačena.
Prema verovanju plemena Songye, duhovi su mogli da nasele tj. da žive u odredjenim predmetima. Njihova moć se povećavala tako što su predmetima dodavani kosa, nokti, brada.
Starost figure nije navedena, ali se po odeći smatra da je iz kolonijalnog vremena. Narod Songye živi danas u mnogim selima Konga, podeljen u 34 konglomeratna društva. Svako društvo vodi jedan poglavar sa Savetom starešina i plemića na čelu…
Nigerija – Kraljevstvo Benin
O starim kulturama podsaharske Afrike veoma malo se zna. Umetnost ovih naroda medjutim pokazuje bogato nasledje, duhovnost, poseban osećaj za prirodu, kao i smisao za apstrakciju i ritam.
Kraljevstvo Benin (današnja severna Nigerija) je jedno od najstarijih kraljevstava u podsaharskoj Africi. Prema sačuvanim izvorima (koji se oslanjaju isključivo na usmenu tradiciju) zemljom je vladao Kralj ili Oba, poštovan kao Bog Neba.
Oba je imao božansku prirodu i njegov život je bio sakriven od ljudi; napuštao je palatu samo u svečanim prilikama, a za one koji bi govorili da Oba radi isto što i obični ljudi (npr. jede, spava, ili čak umire) bila je propisana smrtna kazna. Verovalo se takodje da Oba poseduje magične moći.
Antički Benin je poznavao specifičnu tehniku izrade predmeta u bronzi. Prefinjenost i kompleksnost izrade zapanjili su zapadni svet nakon otkrića ovih predmeta u 15. veku, a ti čudesni predmeti stigli su u Evropu tek krajem 19. veka nakon vojne i političke ekspedicije koju su organizovali Englezi.
Skoro sva umetnička dela naroda Benin su izradjena u čast kralja (Obe), i predstavljaju kralja ili kraljicu (ponekad plemstvo ili svete životinje koje su takodje simbolizovale kraljevsku moć).
U kulturi naroda Benin, leopard je čest predmet umetnosti. Leopard je smatran Kraljem savane i tako pandan i simbol samog Obe (Kralja).
Simbol leoparda kao kraljevske ikone je često korišćen na ritualnim posudama.
Iz njegovih usta se preko ruku Obe (Kralja) preliva voda u simboličnom ritualu čišćenja.
https://education.nationalgeographic.org/resource/kingdom-benin/
Gabon i Ekvatorijalna Gvineja, Ngil Maska naroda Fang
Ngil maska je korišćena u društvu Fang tokom progona ubica, lopova i drugih prestupnika. Takodje, Ngil maske su korišćene u ceremonijama inicijacije mladića u odrasle muškarce. Francuske kolonijale vlasti su zabranile uporebu ovih maski 1910 god.
Ngil maske su bile jedna od inspiracija za Pikasov kubizam.
Ova prelepa skulptura je izrađena od kovanog bakra i mesinga. To je “Čuvar relikvije” u čijem središnjem delu (stilizovano telo) se čuvaju kosti važnih predaka koji imaju ulogu da štite žive članove klana tj, porodice.
Narod Kota je izradjivao veliki broj sličnih skulptura. Zajedničko im je da na gornjem delu imaju metalni deo u obliku dijamanta koji je pojačavo spiritualnu moć skulpture. Bakar je generalno smatran simbolom dugovečnosti i moći. Ove fugure/skulpture su čuvane izvan domova, u kolibama na obodu sela. Samo posvećeni članovi porodice su smeli da pristupaju ovim svetim mestima.
https://joshuaproject.net/people_groups/11187/EK
Tanzanija
Makonde bubanj u obliku figure prekriven životinjskom kožom.
Afrički bubnjevi su korišćeni kao sredstvo komunicije, izvor inspiracije i umetničkog izražavanja, i kao obavezan deo svakodnevnog života zajednice. Bubnjevi se oglašavaju (tj. sviraju) u vreme rata i mira, setve i žetve, rodjenja i smrti. Bubnjevi su toliko dugo vremena u upotrebi da su postali deo Afričkog kolektivnog nesvesnog.
Takodje, bubnjevi se koriste za komunikaciju izmedju plemena koja su medjusobno udaljena miljama daleko.
https://en.wikipedia.org/wiki/Makonde_art
https://www.blackwoodconservation.org/makonde-art/
Kimbunga (Uragan, eng. Hurricane), autor; Nyunga Joseph Nyunga
Kimbunga mit
Kada Kimbunga dodje, ljudima donese velike katastrofe i tragedije. Medjutim, pored nesreće, Kimbunga donosi i dobre vesti. Dogadjalo se tako, da uragan odlomi deo planine, i pri tome odkrije dragocene minerale (zlato, dijamanti). Tako katastrofa posledično ljudima donese blagostanje.
Kimbunga je dakle prijatelj i neprijatelj. Ima dobru i lošu stranu.
Kimbunga se pokazuje kao vihor, ali unutar vihora je čudovište koje se ne može jednostavno objasniti.
Kao zli duh (džini ang. “genie”) ili demon, Kimbunga je sama misterija.
Kimbunga živi na okeanu, i dolazi iz njega zajedno sa talasima plime. Kada stigne do obale, nastaje katastrofa i uništenje posebno ako je obala bez vegetacije (nezaštićena). Zato ljudi treba da se obrazuju u oblasti zaštite svoje prirodne okoline. Borba za sprečavanje seče šuma je jedan od načina da se spreči katastrofa koju donosi Kimbunga.
Kimbunga ima savetnike u vidu malih bića kao što su insekti, vodozemci (žabe) itd…Njegovo telo je puno ovih bića koji mu služe kao zaštitnici i savetnici.
Žaba krastača u jednoj, a kornjača u drugoj nozdrvi. Ako one provire iz nozdrva znači bića jaka kiša.
U jednom obrazu je kameleon koji ima mogućnost da menja boje. To je znak promena; u vremenu ili u društvu – mi kao pojedinci i kao društvo moramo da se menjamo sa vremenom.
Puž je znak mira i dobrote. Takodje, puž je osetljiv, i ako ga neko nemarno dodirne odmah se uvuče u svoju zlatnu ljušturu. To je savet majkama da sa svojom decom moraju da budu strpljive.
“Sva živa bića imaju svoju kulturu i znanje u prirodi oko sebe i svojoj okolini. Imaju filozofiju i mudrost, jer su stvorena od Svevišnjeg Boga i sa razlogom.
Zato treba vredno da učimo, i radimo za dobro sveta koji je naše nasledje koje ćemo ostaviti našoj deci. Sva prirodna bogatstva treba da budu zaštićena, i da se razvijaju. Dakle, učinimo Svet boljim”, Nyunga Joseph Nyunga
Recent Comments